Hva er egentlig en kalori?

De fleste av oss har på ett eller annet tidspunkt hatt et ønske om å gå ned noen kilo, og kjenner til de mange utfordringene dette byr på. Det lanseres hele tiden nye superdietter som skal få deg i ditt livs beste form, og markedet oversvømmes av kosttilskudd som har varierende effekt på forbrenningen.

Den største utfordringen av dem alle er derfor å skille ut metodene og produktene som faktisk fungerer, noe som kan være lettere sagt enn gjort.

I teorien er derimot det å gå ned i vekt et forholdsvis lett regnestykke – det handler enkelt og greit om å forbrenne flere kalorier en man inntar.

Fra mat og drikke til energi og varme

Ønsker du å gå ned i vekt er det viktig å lese ernæringsetiketter.

Gjennom dietter og ekspertråd har vi lært å telle kaloriene vi får i oss, men de færreste av oss har en god forståelse om hvordan kroppens forbrenning fungerer.

For hva er egentlig en kalori?

Kalorier (cal) er en måleenhet for energi, og enkelt forklart tilsvarer én kalori den mengden varme som trengs for å varme opp ett gram vann én grad – fra 14,5°C til 15,5°C.

I menneskekroppen foregår en rekke kontinuerlige prosesser som omdanner all maten og drikken vi får i oss til energi.

Disse prosessene forbrenner kalorier i form av fett, karbohydrater, protein og alkohol for å opprettholde kroppens funksjoner – fra hjerteslag og pust til vekst og reparasjon av skadde celler.

Sluttproduktet for det aller meste av denne energiproduksjonen er varme. Fordi kalorier er en for liten enhet for å måle kroppens forbrenning brukes i stedet måleenheten kilokalorier (kcal) om energiinnholdet i mat og drikke.

Større muskler = høyere forbrenning

Kroppen forbrenner en viss mengde kalorier hver eneste dag, bare for å vedlikeholde kroppsfunksjonene våre. For en gjennomsnittlig kvinne tilsvarer dette om lag 1350 kcal om dagen, mens en gjennomsnittlig mann har en daglig hvileforbrenning på om lag 1650 kcal.

Når vi er i fysisk aktivitet bruker musklene mer energi for å produsere kraft, og avgir derfor mer varme. Jo mer muskelmasse man har, jo flere kalorier forbrenner man – både når man trener og når man hviler.

Muskelmasse er derfor, ved siden av kostholdet, en av de viktigste faktorene når det kommer til forbrenning. Fordi menn generelt har en større muskelmasse enn kvinner forbrenner de også naturlig flere kalorier.

MetaBurn

MetaBurn inneholder en balansert kombinasjon av Grønn teekstrakt, wakameekstrakt, chiliekstrakt, vitamin B3, vitamin B5, vitamin B6, vitamin B2, vitamin B1, folsyre, vitamin B12,
biotin, samt det essensielle mineralet krom.

Krom kan bidra til å opprettholde normalt blodsukkernivå, og normal omsetning av makronæringsstoffer (fett, karbohydrater og protein).
Vitamin B6 bidrar til normal omsetning av protein og glykogen, og vitamin B3 bidrar til normal energiomsetning i kroppen.