Glem myten om at rask forbrenning kun skyldes gener

Vi har alle én av dem – vennen eller slektningen som tilsynelatende kan spise hva de vil, uten å legge på seg et gram. Dersom man selv sliter med å nå idealvekten er det lett å slå seg til ro med tanken om at han eller hun har gode gener, og en naturlig høy forbrenning, og at verden rett og slett er litt urettferdig sånn sett.

Dessverre har nok ikke denne unnskyldningen rot i fakta – den forteller i det minste ikke hele sannheten.

Gener er utvilsomt med på å bestemme hvor mange kalorier vi mennesker forbrenner i løpet av en dag, men sammenlignet med en rekke andre faktorer spiller arvestoffene våre en heller liten rolle totalt sett.

Overvekt og magefett kan kun i et fåtall tilfeller skyldes på dårlige gener – sannheten er at det som regel er kosthold og aktivitetsnivå som gjør at enkelte mennesker er slankere og i bedre form enn andre.

Dersom din veltrente venn kan kose seg med pizza og fastfood uten å ofre det en tanke er sjansen stor for at han eller hun både spiser mindre mengder enn deg, og beveger seg mer enn deg.

Samtidig betyr dette at alle, uansett alder, kjønn og vekt, kan gi forbrenningen et løft ved å ta enkle grep i hverdagen.

Kjenn grunnforbrenningen din

Trening - Forbrenning - Vitamail

Fysisk aktivitet som jogging, intervaller og vekttrening øker forbrenningen.

Kort forklart er forbrenning et begrep for å beskrive hvor effektivt kroppen din omdanner næringsstoffene fett, karbohydrater, protein og alkohol til energi.

Om lag 60-75% av ditt daglige energiforbruk går med til å vedlikeholde viktige funksjoner i kroppen – som åndedrett, blodsirkulasjon, fordøying, justering av hormonnivåene og reparasjon av skadde celler.

Disse kontinuerlige prosessene i kroppen utgjør grunnforbrenningen din (BMR – Basal Metabolic Rate), og det er denne som i stor grad bestemmer vekten din.

En persons grunnforbrenning påvirkes av en rekke faktorer – viktigst av dem er kroppsstørrelse og sammensetning, alder og kjønn.

En overvektig person vil ha høyere naturlig høyere grunnforbrenning enn en slank person, fordi det kreves mer energi for å opprettholde kroppsfunksjonene. Ulempen er at energien i fett utnyttes dårlig i kroppen, og én kilo fett forbrenner kun to til tre kalorier i løpet av en dag.

Til sammenligning antas én kilo muskler å forbrenne et sted mellom 30 og 50 kalorier daglig.

Fra fylte 25 år anslås det at forbrenningen vår reduseres naturlig med 5% pr. tiår. Dette skyldes i all hovedsak at et lavere aktivitetsnivå fører til redusert muskelmasse.

Bygg muskler og tren effektivt

En av de mest effektive måtene å forbedre forbrenningen din på er med andre ord å bygge mer muskelmasse. Så sant du ikke har en fysisk krevende jobb er den beste måten å gjøre dette på å trene med vekter – og gjerne tunge vekter.

Tyngre vekter fører til små, ufarlige rifter i muskelvevet, noe som gjør at kroppen må bruke mer energi for å reparere dem.

En annen fordel ved vekttrening er etterforbrenningen – etter en hard styrkeøkt økes forbrenningen i opptil 24 timer. Dette gjelder også for løpetrening med et høyt intensitetnivå, og ekspertene anbefaler derfor å legge inn korte intervaller der du yter maksimalt under joggeturen.

Og er du en av de mange som har et stramt tidsskjema er ren intervalltrening en av de mest effektive metodene for å gi forbrenningen et boost.

Selv om vekt- og løpstrening gir best resultater behøver du ikke nødvendigvis bli noen gymrotte for å øke forbrenningen. All form for fysisk aktivitet bidrar til at kroppen forbrenner flere kalorier, og det finnes mange enkle tips som på lang sikt kan utgjøre en betydelig forskjell.

Sykle til jobben i stedet for å kjøre bil, ta trappa istedenfor heisen, stå fremfor å sitte og hold deg i bevegelse så mye mulig. Etter noen måneder vil du utvilsomt merke en forskjell både på kroppen og i livskvalitet.

Nøkkelen til sunt vekttap

 

Ved siden av fysisk aktivitet er kostholdet vårt det som påvirker forbrenningen vår i størst grad. I sin enkelhet handler vektnedgang om å brenne flere kalorier enn man inntar.

Likevel er det verdt å merke seg at kroppen forbrenner kalorier i protein mer effektivt enn i karbohydrater og fett. Med andre ord er det lite hold i ideen om at en kalori er en kalori, uansett hvor man får den fra.

Én kilo fettvev tilsvarer om lag 7000 kcal. Kutter man det daglige kaloriinntaket med 500 kalorier (kcal) vil man med andre ord gå ned en halv kilo i uken. En gjennomsnittlig 30 år gammel kvinne som er i moderat aktivitet forbrenner i overkant av 2000 kalorier (kcal) i løpet av et døgn.

For å gå ned i vekt på en sunn måte bør hennes daglige kaloriinntak ligge på rundt 1500-1600 kcal om dagen.

Samtidig er det viktig at kaloriinntaket ikke synker under de 1350 kaloriene som daglig benyttes i grunnforbrenningen. Da vil kroppen gå i sparemodus, og vektnedgangen reduseres.

Dette er grunnen til at ekspertene nå anbefaler deg å droppe ekstremdiettene.

MetaBurn

Enkelte naturlige virkestoffer kan hjelpe deg med å kontrollere vekten din.

Krom kan bidra til å opprettholde normalt blodsukkernivå. Det bidrar også til normal omsetning av makronæringsstoffer (karbohydrater, proteiner og fett).

Kosttilskuddet MetaBurn inneholder 100 µg Krom.