Din definitive guide ut av jojo-slanking 

Jojo-slanking vil si at du går ned i vekt, men like raskt opp igjen. Ofte gjentas dette mønstret flere ganger. Det kan være skadelig for helsa, men med riktig kosthold og noen enkle livsstilsendringer kan du bryte ut av syklusen. 

Det er lett å bli fristet av raske dietter som lover vekttap i en fei. Keto, steinaralderdietten, lavkarbo og atkins-dietten, for å nevne bare noen. 

Felles for superdiettene er at du går raskt ned i vekt, men så har du helt sikkert merket hvor vanskelig det er å holde på den nye vekta? 

Denne guiden hjelper deg en gang for alle ut av jojo-slankingen. Få rådene som gjør at kiloene holder seg unna kroppen, også på lang sikt! Dette er nemlig enklere enn du tror. 

Hva er jojo-slanking?

Jojo-slanking vil si at du går raskt ned i vekt, men da ved hjelp av kortsiktige dietter. Utfordringen er at vi som regel på et tidspunkt slutter å klamre oss til den strenge dietten, og da vender kiloene uunngåelig tilbake igjen. 

Forskning viser at hele 80% av de som går betydelig ned i vekt, vil gå opp igjen i løpet av et år.

Men så skal man jo ikke gre alle former for slanking under én kam. Det finnes unntak, og en av dem er slankemetoden som kalles periodisk faste

Den kan du lese mer om her: Alt om å faste – trenden som tar helt av

Derfor raser du ned, men går fort opp igjen 

Vi kaller ofte slankemetoder som keto, steinaralderdietten, lavkarbo og atkins-dietten for effektive dietter, siden vekttapet går så fort. Det som kjennetegner disse er at vi begrenser mengden kalorier, eller styrer unna enkelte matgrupper. 

Når kroppen får for lite energi, går den over i en form for overlevelsesmodus. Kroppen frigjør hormoner som gjør at du føler deg mer sulten og samtidig øker fettlagringen – altså rene oppskriften på vektøkning.

Problemet med kortsiktige dietter at de ofte heller ikke gir deg formelen for å holde vekta nede på lang sikt: 

  • Regelmessig mosjon
  • Sunt kosthold
  • Mindre stress

Studier viser at du har 50% mindre sjanse for å gå opp i vekt igjen, dersom du klarer å unngå jojo-slanking det første året.

Mens de som i stedet ender opp som jojo-slankere, går opp i vekt allerede i løpet av det første året. 

En mulig forklaring på dette er at de som klarer å holde vekta i ett år, også har tatt i bruk de beste strategiene for å opprettholde langsiktig vekttap. 

Så hva er egentlig disse strategiene? 

jojo-slanking

1. Unngå raske eller kortvarige løsninger

Når vekta stadig viser at BMI-en din er for høy, er det forståelig at du vil ned i vekt – og det gjerne fortere enn svint. Men kroppen vår er ikke laget slik at du kan kvitte deg med ekstra kilo, bare ved å knipse med fingrene. 

Her kan du enkelt regne ut din BMI!

Går du for raskt ned i vekt, er risikoen at kroppen ikke klarer å tilpasse seg den nye vekta. Du  går like fort opp igjen, og vekta blir gjerne enda høyere enn den var i utgangspunktet!

Det er dette vi kaller for jojo-slanking. 

Helsedirektoratet anbefaler i stedet at du reduserer kaloriintaket (500-1000 kcal mindre per dag) samtidig som du legger inn fysisk aktivitet i kalenderen (for eksempel rask gange 30-60 min/dag). Dette vil gi god vektreduksjon, vektstabilitet, bedre livskvalitet samt forebygge fremtidig sykdom.

Det anbefales ikke å gå ned mer enn ½ – 1 kg i uka. 

Kanskje synes du den “langsomme” metoden ikke gir deg nok motivasjon, du vil jo gjerne RASKT ned i vekt. Men på denne måten hjelper du kroppen din å tilpasse deg den nye vekta OG du legger deg til nye, sunnere vaner. 

2. Lag deg en sunn og sammensatt meny

De fleste av oss vet hva som er sunt og hva som ikke er sunt. Det er som regel ikke her skoen trykker for de fleste av oss. Problemer er at vi ikke klarer å holde oss til det vi aller helst bør spise mer av. 

Bestem deg for å lage deg en sunn spiseplan, det vil si å begrense mat med tilsatt eller kunstig sukker, sukkerholdige drikker og matvarer med mye trans- eller mettet fett, som stekt mat og rødt kjøtt. 

Dette betyr IKKE at du skal kutte ut karbohydrater eller fett helt. 

Frukt og grønt er full av komplekse karbohydrater, og gir oss masse energi. Mat som fisk, nøtter og olivenolje forsyner oss med sunt eller umettet fett. 

Studier tyder på at det er bedre å fokusere på kvaliteten av det du spiser. Altså en riktig balanse mellom karbohydrater, proteiner og sunt fett. Dette framfor å begrense enkelte matgrupper helt.  

For eksempel anbefaler Helsedirektoratet at du legger deg til et kosthold som er rikt på frukt, grønt, fullkorn, magert kjøtt og produkter med lavt fettinnhold.

Spis mer av dette:

  • Grønnsaker
  • Frukt
  • Bær
  • Fisk og fiskeprodukter

Spis mindre av dette:

  • Rødt kjøtt og kjøttprodukter
  • Salt og matvarer med mye salt
  • Sukker, brus, saft og godteri

Velg disse matvarene:

  • Grove kornprodukter i stedet for fine
  • Olje og myk margarin i stedet for smør
  • Magre meieriprodukter i stedet for fete
  • Vann i stedet for saft og brus

Da får du i deg næringsstoffene du trenger, i tillegg til at et balansert kosthold gir deg lengre metthetsfølelse. Det gjør det lettere å opprettholde en sunn og stabil vekt. 

3. Usikker på hvor du skal starte?

Kanskje kan det være at du bør starte med å involvere en kostholdsekspert.

Vekttap kan være vanskelig, ikke minst når du skal bryte mønstret med jojo-slanking. Søk hjelp hvis det er det du trenger. Da kan du få støtte og god informasjon om ernæring. 

En kostholdsekspert kan hjelpe deg med å utvikle en realistisk plan for hvordan du skal lykkes med å nå vektmålet ditt. 

jojo-slanking

4. Tren regelmessig

Fysisk aktivitet ikke bare brenner uønskede kalorier, det er også avgjørende for god helse. Å kutte kalorier kan føre til vekttap, men om du også klarer å kombinere et sunt kosthold med trening, er sjansen større for at du klarer å holde den nye vekta.

Hvis du synes det er vanskelig å komme i gang med trening, hva med å skaffe deg en personlig trener? Da får du en skreddersydd plan som er tilpasset akkurat deg og dine mål. 

En personlig trener kan dessuten gjøre det lettere å holde seg til den nye treningsplanen. 

5. Få nok hvile og søvn

Vi trenger både hvile og søvn for å kunne ta gode og sunne valg (det er lettere å falle for fristelser som sjokolade og snacks etter en dårlig natt). Men det er ikke bare ekstra kalorier som følge av lite søvn som kan gi vektøkning:

Søvnmangel påvirker hormonene våre. Noen av hormonene styrer sultfølelsen, mens andre styrer metthetsfølelsen. Når du ikke sover tilstrekkelig, skjer det en ubalanse i dette regnskapet, og det kan i seg selv føre til at du går opp i vekt. 

Forskning viser altså at god søvn og hvile kan hjelpe med å forebygge fedme.  

6. Ta kontroll over stresset i livet ditt

Vi håndterer alle stress forskjellig. Noen tyr til mat i tider med mye stress. Det finnes foreløpig ingen forskning på stress og jojo-slanking, men det å finne måter å redusere stressnivået på kan bidra til å holde hodet klart. 

Dermed er sjansen mindre for at du overspiser eller gjør dårlige valg som legger kjepper i hjulene for vektmålet. 

Merker du at du sliter med stress, kan du søke støtte fra venner, familie eller helsepersonell, for å lære deg stressreduserende teknikker.

7. Vektlegg i stedet et sunt og langsiktig vekttap 

Nå har vi sett på hvordan du kan lykkes med å gå ned i vekt på lang sikt, og en gang for alle unngå jojo-slanking. Vi har sett på fysisk aktivitet i hverdagen og det å spise sunt. For noen kan dessuten et kosttilskudd hjelpe for å nå vektmålet raskere. 

MetaBurn inneholder blant annet 350 mg camellia sinesis kan bidra til å hjelpe med vektkontroll, forbrenning og til å redusere appetitten. 

Dessuten inneholder MetaBurn 50 mg chili og 200 mg wakameekstrakt. Wakame kan bidra til å påvirke fettmetabolismen og til å redusere appetitten. I tillegg bidrar vitamin B3, B6 og B9 til normal energiomsetning. Krom bidrar til å opprettholde normalt blodsukkernivå, som kan ha en effekt på søtsuget. 

Lykke til med å nå vektmålet ditt. Og husk at ½ – 1 kilo i uka er mer enn nok!

PRØV METABURN Gratis

60 dager – Kun kr 79,- i porto

Skriv inn ditt telefonnummer

Du blir sendt videre til et bestillingsskjema forhåndsutfylt med informasjon knyttet til ditt telefonnummer, der du leser mer om abonnementet og vilkår før du bestiller. Du bestiller ingenting enda.