Derfor er du sulten hele tiden

I utgangspunktet er sultfølelse et naturlig signal fra kroppen om at du behøver mat. Men hvis du er sulten hele tiden kan det være at du spiser feil. Det kan også skyldes lite søvn eller at du får i deg for lite væske.  

I denne artikkelen ser vi på årsaker til at du føler deg sulten, og hva du kan gjøre for å bevare metthetsfølelsen gjennom hele dagen. 

Det finnes nemlig mat som stimulerer appetitten, og som gjør deg konstant sulten, men det kan også være så enkelt som at du spiser for lite mat eller feil type mat gjennom dagen. 

Nedenfor ser vi på ulike årsaker til at at magen tidvis høres ut som en kvartett. 

Les også: KALORIKALKULATOR: HVOR MANGE KALORIER TRENGER JEG?

Du spiser feil mat

For eksempel har riktig mengde protein vist seg å være viktig for å holde seg god og mett. Årsaken er at proteiner har sultreduserende egenskaper, og proteiner bidrar til å øke produksjonen av hormoner som gir kroppen beskjed om at du er mett.

Får du i deg for lite proteiner, kan resultatet bli at du føler deg sulten. 

Gjør det til en vane å inkludere proteinrik mat i kosten. Eksempler på proteinrik-mat er kjøtt, fisk, egg, belgfrukter (erter, bønner og linser) melkeprodukter og grove kornprodukter

I tillegg er fiskepålegg som makrell i tomat, røkt laks eller tunfisk gode kilder til proteiner. 

Spis flere måltider 

I en travel hverdag er det lett å skippe enkelte måltider. Men sliter du med å føle deg sulten hele tiden, kan det lønne seg å prioritere 3 – 4 hovedmåltider. 

Det betyr frokost, lunsj, middag og kvelds. Og inkluder gjerne et par mellommåltider også. 

Les også: ALT OM MAT SENT PÅ KVELDEN

Det er vanlig at kroppen sender ut sultsignaler når det har gått 3 til 4 timer siden siste måltid. Da kan du kjenne sultfølelsen som rumling i magen. 

Men hvis rumlingen begynner lenge før, har du sannsynligvis fått i deg for lite eller feil mat til hovedmåltidet. 

Sulten hele tiden spis fire måltider
TRE MÅLTIDER: Ha gjerne som mål å få i deg minst 3 hovedmåltider i tillegg til et mellommåltid

Fyll på med fiber

I tillegg til å spise proteiner, har fiber den egenskapen at det utvider magesekken og gir en god metthetsfølelse. Eksempel på fiberrik mat er grovt korn som bygg, havre og sammalt hvete, grønnsaker, frukt, nøtter og frø.

Kanskje er en av fallgruvene dine er at du ofte spiser lyst brød eller loff. Disse inneholder lite eller ingen fiber. 

I stedet bør du:

  • Gå for grove knekkebrød/brødmat foran loff og kneip
  • Velge matvarer som fisk, egg, belgfrukter, bønner og linser
  • Sørge for at minst ⅓ av middagstallerkenen består av grønnsaker
  • Spise en håndfull nøtter eller grønnsaker som mellommåltid 

Kanskje sover du for lite?

Vi vet at søvn er essensielt for god helse. Men visste du at søvn også spiller en rolle når det kommer til å regulerer appetitten din?

Det skyldes at søvn i stor grad påvirker det appetittstimulerende hormonet ghrelin. 

Mangel på søvn fører ganske enkelt til høyere nivåer av dette hormonet, og resultatet er at du føler deg mer sulten når du lider av søvnunderskudd.

For eksempel viser en studie på 15 personer at så lite som én natt med lite søvn, bidro til å gjøre deltakeren mer sultne, og de spiste faktisk porsjoner som var 14% større enn dem som hadde sovet godt i 8 timer.

Dessuten er god søvn viktig for å få opp lageret av hormonet leptin i kroppen. En av oppgavene til leptin er nemlig å gi deg en god metthetsfølelse. Derfor omtaler vi gjerne dette hormonet som metthetshormonet. 

Sørg derfor for å holde en god balanse av begge disse hormonene ved å få tilstrekkelig timer med uavbrutt søvn hver natt. 

Les også: BLIR DU SLANKERE AV Å SKIPPE FROKOST?

Du kan lide av væskemangel

Vann er viktig både for å regulere kroppstemperaturen vår gjennom svetting, smøre leddene, bedre fordøyelsen og for å frakte næring og oksygen til cellene. 

Ikke minst har vann den virkningen at det kan redusere appetitten hvis vi drikker før et måltid.

Blant annet viser studier til at deltakere som drakk 2 glass vann før et måltid i snitt spiste 600 færre kalorier, enn de som ikke drakk vann.

Husk også at du får i deg væske via matvarer som frukt og grønt. Summen av alt du får i deg i løpet av dagen, hjelper deg med å holde deg hydrert.

Reduser appetitten med MetaBurn

Ikke minst kan et kosttilskudd som MetaBurn med blant annet 350 mg camellia sinensis bidra til å redusere appetitten. Produktet inneholder også 50 mg chili og 200 mg wakameekstrakt. Også wakame kan bidra til å påvirke fettmetabolismen og redusere appetitten. Krom kan dessuten bidra til å opprettholde normalt blodsukkernivå.

Et stabilt blodsukkernivå kan gjøre det enklere å ha kontroll over søtsuget ditt.

PRØV METABURN Gratis

60 dager – Kun kr 79,- i porto

Skriv inn ditt telefonnummer

Du blir sendt videre til et bestillingsskjema forhåndsutfylt med informasjon knyttet til ditt telefonnummer, der du leser mer om abonnementet og vilkår før du bestiller. Du bestiller ingenting enda.