5 årsaker til at du mislykkes med keto

Hadde du gledet deg til å se kiloene renne av på keto-dietten, men så står vekta fortsatt helt stille? Vi har samlet 5 vanlig årsaker til at du ikke går ned i vekt!

Noe av det viktigste når du følger keto-dietten er å holde karbo-inntaket nede på 20 til 50 gram per dag. Vi snakker altså om bare ytterst små mengder før det blir for mye. 

Men det er flere ting enn for mye karbo som kan sabotere dietten din. 

Les også: KETO-DIETT: DIN LYNGUIDE TIL FETTFORBRENNING

Her er de 5 vanligste årsakene til at vekta står stille:

1. Du spiser for mange karbohydrater 

Den vanligste årsaken til at du ikke lykkes med keto-dietten, er altså at inntaket av karbohydrater er for høyt. 

For å komme inn i tilstanden som kalles ketose, altså at kroppen din forbrenner fett i stedet for glukose, er det viktig at karbohydratinntaket ditt holdes til et minimumsnivå. 

Det betyr at bare rundt 5% av de totale kaloriene du får i deg, skal komme fra karbo.

Dette i stor kontrast til Helsedirektoratets anbefalinger (45-60%).

Ikke vær for streng med deg selv i begynnelsen. Det er helt normalt å bruke tid på å venne seg til det lave karbohydratinntaket. Men det er først når du klarer å redusere inntaket at kroppen kommer inn i ketose, og at du begynner å gå ned i vekt. 

Et tips er å logge antall karbo du spiser i en app, som MyFitnessPal. 

Da blir det lettere å holde regnskap over hvor mange karbohydrater du får i deg hver dag. 

2. Du får i deg for lite næringsrik mat

Uansett hvilken diett du følger, er nøkkelen til sunt vekttap å innta hel og næringsrik mat. 

Mange går rett i fella og ender opp med å spise for mye keto-dessert og bakverk av keto. Men spiser du for mye bearbeidet mat, er det lett at du får i deg for mange kalorier. 

Fokuser heller på å spise hele matvarer. Da får også i deg mer vitaminer, mineraler og antioksidanter. 

Eksempel på slike matvarer er fete meieriprodukter, egg, fisk, frukt og sunt fett som avokado og olivenolje. 

Dessuten bør du fokusere på ikke-stivelsesholdige grønnsaker, som brokkoli, paprika og nøtter. 

3. Du får i deg for mange kalorier

Uavhengig av hvordan du ønsker å gå ned i vekt, er det vesentlig at kroppen går i kaloriunderskudd. 

En måte å få til dette på, er å redusere antall kalorier du forbuker eller ganske enkelt å øke mengden fysisk aktivitet

Det er lett å få i seg for store mengder av keto-vennlig mat, som avokado, olivenolje, fete meieriprodukter og nøtter. Husk at disse matvarene har et høyt kaloriinnhold! 

En av fordelene med keto-dietten, er at den vil gi deg en god metthetsfølelse som varer lenge. Det skyldes at dietten er rik på fett og proteiner. 

Bare pass på at porsjonene ikke blir for store, og forsøk å unngå å småspise mellom måltidene. 

Klarer du å få porsjonen under kontroll, og i tillegg øker mengden fysisk aktivitet, er du langt på vei for å lykkes med keto! 

Les også: KETO: EN KOSTHOLDSPLAN SOM KAN FORANDRE LIVET DITT  

4. Du har et urealistisk vektmål

Kanskje har du rett og slett lagt lista for høyt for deg selv?

Selv om det er riktig at du kan gå ned mye i vekt på en ketogen diett, er det viktig at du ikke går ned for fort. Og akkurat hvor mye du går ned, kan variere fra person til person. 

Nøkkelen til et sunt vekttap er å ikke gå ned mer enn 0,5 – 1 kg per uke (avhengig av vekten din).

Et triks er dessuten å legge inn styrketrening for å øke muskelmassen, noe som vil sette fart på forbrenningen din. Ikke minst er styrketrening godt for beinhelsen vår.

Dessuten: I stedet for utelukkende å stole på vekta, bør du heller måle vidden rundt armer, lår og midje ukentlig for å følge framgangen din. 

5. For mye stress og lite søvn

Forskning viser at stress, og da særlig kronisk stress og mangel på søvn, kan påvirke vekttapet ditt negativt.

Når kroppen din konstant går på høygir, produserer den nemlig for mye av hormonet kortisol. 

For høye nivåer av kortisol, også kjent som stresshormonet, kan få kroppen til å lagre fett, spesielt i mageregionen.

Det er ikke uvanlig å bli rammet av kronisk stress hvis du sover for lite. Flere studier viser at mangel på søvn kan påvirke sultregulerende hormoner, som leptin og ghrelin, og dermed gi deg økt appetitt.

Du kan redusere stress og øke søvnkvaliteten din ved å prøve meditasjon, yoga eller bruke mindre tid på elektroniske duppeditter.

TRENGER DU HJELP FOR Å NÅ VEKTMÅLET DITT?

Nå har vi sett på 5 vanlige årsaker til at du ikke går ned i vekt på keto. Men kanskje har du lyst på ekstra hjelp for å redusere appetitten når du skal kutte ned på karbohydrater? MetaBurn er et kosttilskudd som blant annet inneholder 350 mg camellia sinensis, som kan bidra til å redusere appetitten. Produktet inneholder også 50 mg chili og 200 mg wakameekstrakt. Også wakame kan bidra til å påvirke fettmetabolismen og redusere appetitten. Krom kan dessuten bidra til å opprettholde normalt blodsukkernivå.

PRØV METABURN Gratis

60 dager – Kun kr 79,- i porto

Skriv inn ditt telefonnummer

Du blir sendt videre til et bestillingsskjema forhåndsutfylt med informasjon knyttet til ditt telefonnummer, der du leser mer om abonnementet og vilkår før du bestiller. Du bestiller ingenting enda.

Kilder: