Slankemat: Den ultimate oversikten

Ønsker du å gå ned i vekt, men er usikker på hva du bør spise? Her får du oversikt over mat du bør unngå og mat du kan kose deg med i store mengder. 

Det smarteste du kan gjøre når du vil ned i vekt, er å rydde unna usunne alternativer fra skap, skuffer og kjøleskap. 

Fri tilgang på søte og fete fristelser vil bare kreve ekstra mye av viljestyrken din. Derfor er det lurt å fylle lagrene med sunn mat som du kan spise og drikke mye av. 

Dette bør du styre unna

Det er spesielt noen matvarer du bør kvitte deg med før du går i gang med det nye kostholdet. Å ha tilgang til usunne varer, gjør det til en mental kampsport å motstå fristelser. 

I praksis betyr det at du må si “NEI” til alle cravings hver gang de dukker opp. Viljestyrken din blir satt på prøve, og resultatet blir svekket selvtillit for hver gang du gir etter for trangen til å spise usunt. 

Følg i stedet rådet “ute av syne, ute av sinn”. Viljestyrken er en knapp ressurs, og det er bedre å spare den til noe viktigere.  

mat styre unna slankemat
FRISTELSER: Rydd vekk usunne alternativer så du unngår å bli fristet

Listen under er eksempel på mat som inneholder mye fett og sukker, start derfor med å rydde disse varene vekk fra skap og skuffer:

  • Brus og annen sukkerholdig drikke
  • Juice
  • Helmelk 
  • Lyst brød
  • Potetgull
  • Alt av fritert mat og snacks
  • Rømme/majones
  • Fett kjøtt og farser/blandingsprodukter
  • Sukkerholdig snacks som sjokolade og godteri 

Dette kan du spise MYE av

Heldigvis finnes det mye god mat for deg som vil opprettholde vekta eller redusere den. Nedenfor finner du 7 eksempler på matvarer som er proppfulle av gode og sunne næringsstoffer, og spesielt gunstige når du ønsker å gå ned i vekt. 

1. Egg

Egg er full av gode næringsstoffer, og siden de inneholder mye protein gir de også en god metthetsfølelse som varer lenge. 

En omelett bestående av to egg, gir deg vitamin D, vitamin E, riboflavin, folat, vitamin B12, selen og fosfor, i tillegg til vitamin A, jern, sink og jod. 

Et egg inneholder ca 80 kalorier. Derfor kan du nyte egg med god samvittighet. 

egg slankemat
SPEILEGG: Steg egget som det er eller lag en sunn og smakfull eggeomelett

2. Kylling eller kalkun

Magert og lyst kjøtt som kylling og kalkun inneholder lite fett og er proppfullt av proteiner, akkurat det kroppen trenger, spesielt hvis du trener mye.

I én kyllingfilet er det ca 100 kcal og 1-2% fett, og dette fettet er hovedsakelig umettet. 

I tillegg får du i deg en rekke vitaminer og mineraler som B-vitaminer, D-vitaminer, selen, magnesium, zink og jern. 

3. Bønner og belgfrukter

Også bønner og andre belgfrukter er gunstige for vekttap. Disse inkluderer linser, svarte bønner, kidneybønner, linser og kikerter.

De er rike på protein og mye fiber, to næringsstoffer som begge øker metthetsfølelsen. 

Det høye fiberinnholdet kan imidlertid i store mengder forårsake gass og oppblåsthet. Men dette kan du unngå ved å bløtlegge dem før du tilbereder dem. 

Bønner og belgfrukter er dessuten en god kilde til antioksidanter og det vannløselige B-vitaminet folat. 

bønner slankemat
MYE FIBER: Bønner og linser inneholder mye fiber og passer derfor godt inn i et sunt kosthold

4. Cottage cheese

Dette meieriproduktet inneholder mye protein, som er viktig for å bygge og å vedlikeholde muskler. Dessuten gir det en god metthetsfølelse. 

Ikke minst inneholder cottage cheese kalsium og fosfor, som er viktige byggesteiner for skjelettet vårt. 

Andre gode eksempler på meieriprodukter, er gresk yoghurt og skyr. 

5. Avokado 

Avokado er rik kilde til umettet fett, samme type fett som du finner i olivenolje. Den inneholder mange næringsstoffer, som fiber og kalium, og er svært mettende. 

Det er en anvendelig frukt som passer godt i salater. Siden den ikke er søt og er uten fruktsyre, blir den av noen regnet som en grønnsak.  

Én avokado inneholder 170 kalorier per 100 gram. En avokado veier mellom 100 og 200 gram uten stein og skall. 

avokado slankemat
SUNNE KALORIER: En vanlig avokado inneholder mellom 170 og 340 kcal

6. Nøtter

Nøtter inneholder mye protein, fiber og umettet fett, som bidra til å øke hvileforbrenningen. 

  • HASSELNØTTER – proppfull av E-vitamin
  • PARANØTTER – god kilde til selen
  • PEANØTTER – god kilde til jern
  • PINJEKJERNER – rik på kostfiber og godt for fordøyelsen
  • PISTASJ – høyt innhold av B-vitamin
  • MACADAMIA – inneholder mye sunt fett

Mye proteiner og fiber i nøtter bidrar dessuten til økt metthet. 

7. Chiafrø

Disse små frøene hjelper deg til å gå ned i vekt på en sunn måte. To spiseskjeer chiafrø inneholder nesten 10 gram fiber, det tilsvarer rundt 40 prosent av det anbefalte daglige inntaket. 

Chiafrø er også rike på omega 3-fettsyrer. 

Med alle disse positive egenskapene, kan det være lurt å inkludere chiafrø i et slankende kosthold. 

Reduser appetitten med MetaBurn

Ønsker du ytterligere hjelp for å gå ned i vekt, kan dessuten et kosttilskudd som MetaBurn være et alternativ. 

MetaBurn inneholder blant annet 350 mg camellia sinensis som kan bidra til å redusere appetitten. Produktet inneholder også 50 mg chili og 200 mg wakameekstrakt. Også wakame kan bidra til å påvirke fettmetabolismen og redusere appetitten. Krom kan dessuten bidra til å opprettholde normalt blodsukkernivå.

Et stabilt blodsukkernivå kan gjøre det enklere å ha kontroll over søtsuget ditt.

PRØV METABURN i 60 dager

50% rabatt – kun 199,-

Skriv inn ditt telefonnummer

Du blir sendt videre til et bestillingsskjema forhåndsutfylt med informasjon knyttet til ditt telefonnummer, der du leser mer om abonnementet og vilkår før du bestiller. Du bestiller ingenting enda.

KILDER: