Så mye vil du legge på deg i jula

For de fleste av oss handler jula om å atter samles rundt en høytidelig oppdekking av ribbe, pinnekjøtt eller vossakorv. Hvor mye legger du egentlig på deg i løpet av disse høytidsdagene? Og hvor lang tid tar det å bli kvitt kiloene igjen?

Det er normalt at vekta svinger noe i løpet av et år. Faktisk viser en større studie av 120 000 amerikanere at vi i snitt legger på oss 1,5 kilo (tilsvarer 100 kalorier per dag), i løpet av en periode på fire år. Og at mye av vektøkningen skjer i nettopp juleferien.

En tid der vi lykkelig mesker oss i fettrik mat, julemarsipan og de syv slag.

Vil du gå opp i jula?

Vi tillegger oss andre vaner i ferien, vi endrer livsstil og atferd. Flere studier viser at vi legger på oss så snart vi får ferie, spesielt på vinteren. 

Så ja, du vil trolig legge på deg i jula. Denne hypotesen støttes dessverre av en lang rekke studier:  

For eksempel viser amerikansk forskning en gjennomsnittlig vektøkning på mellom 0,37 og 1 kg i ferieperioder i vinterhalvåret – og i de mest ekstreme tilfellene en vektøkning på 4,4 kg. Årsakene er trolig kaldere vær, mindre uteaktivitet og kanskje også økt alkoholinntak

Tilbake til egne trakter: Våre nøysomme svenske naboer går i snitt opp 0,4 kilo i juleferien. Mens nok en amerikansk studie med både normal- og overvektige viste at de overvektige gikk opp 1 kilo, mens de med normal kroppsmasseindeks (BMI), gikk opp 0,2 kilo.

Her kan du sjekke din BMI 

Det kan være lurt å sjekke hva BMI-en din er før du går inn i årets feteste høytid, så du vet hvordan du ligger ann allerede nå. Da blir det kanskje enklere å ta de riktige valgene når ribbelukten sprer seg i heimen. 

Unngå å legge på deg i jula

For når blir du kvitt kiloene igjen?

Trolig ikke før juni neste år, skal vi tro en helt fersk forskningsrapport som viser at det kan ta opp til fem måneder å vende tilbake til din opprinnelige vekt igjen. (Undersøkelsen baserer seg på 3000 personer fra USA, Tyskland og Japan). 

I alle de tre land økte deltakernes vekt jevnt og trutt fram til 1. juledag. Og i løpet av de ti dagene etter jul fortsatte vekten å øke med 0,5 prosent, og toppet seg på nyttårsaften! Det er en grunn til at det vanligste nyttårsforsettet er å slanke seg. 

Hjelp! Hva kan jeg gjøre?

Ikke vær for streng med deg selv. Det er tross alt en feiring, og vi skal ikke fylle juletallerkenen med cherrytomat og hjertesalat. Men forsøk likevel å vende tilbake til normale vaner så snart helligdagene er over. 

Du kan også forsøke å kutte ned på porsjonene. Dette er den enkleste måten å holde vekta ved like: Du trenger ikke å endre hva du spiser. Du spiser bare mindre. 

Dessuten finnes det kosttilskudd med naturlige ingredienser som gir fart på forbrenningen og gjør det enklere å holde vekta stabil! 

MetaBurn inneholder for eksempel de viktigste ingrediensene: 100 μg krom, 350 mg grønn te (camellia sinesis), 50 mg chili og 200 mg wakameekstrakt. Wakame påvirker fettmetabolismen og kan bidra til å redusere appetitten. I tillegg bidrar vitamin B3, B6 og B9 til normal energiomsetning. 

Med MetaBurn i kroppen vil du merke at det blir lettere å spise mindre, og vanskeligere å legge på seg.