Hvordan gå ned i vekt fort: 5 effektive dietter

Mellom 60 og 70 prosent av nordmenn har en BMI på over 25, og stadig flere av oss forsøker på et eller annet tidspunkt å slanke oss. Men hvilken diett skal du velge? Hvilken fordeler og ulemper har de ulike diettene?

Det er ikke nødvendigvis så vanskelig å gå ned i vekt og bli der. Du må bare finne en diett som passer for deg. 

Hvilken diett er best?

Når du skal velge en diett er det viktig at du velger en som du kan stå i over tid. Hvis du ikke tror du kan holde dietten, spiller det liten rolle hvor sunn den er. 

Det beste er om du velger en diett som ligger nært opp til ditt vanlige spisemønster. 

Spør deg selv:

  • Hvor mye krever dietten av planlegging?
  • Er det mye jobb å forberede måltidene?
  • Kan du holde deg til det angitte spisetidspunktet?
  • Hvor mange måltider skal du spise hver dag? 

Mens noen dietter tar utgangspunkt i at du reduserer matinntaket og teller kalorier, foreslår andre at du styrer helt unna karbohydrater og spiser mye fett. En annen vei å nå vektmålet ditt på, er å unngå mat i en lengre periode ved å faste.

I denne guiden tar vi for oss de 5 mest populære og effektive diettene. 

Ned i vekt med færre kalorier

Velger du å gå for en kalorifattig diett, begrenser du inntaket av kalorier til mellom 1000 og 1200 kalorier daglig hvis du er kvinne, og mellom 1200 og 1600 kalorier hvis du er mann. 

For ekstra hurtig vektnedgang kan du spise så lite som 800 kalorier om dagen. 

Dette er en effektiv måte å gå ned i vekt fort på hvor du kan forvente å miste rundt to kilo fett i uka. Det hele er ganske enkelt: 

Du spiser færre kalorier enn du forbrenner, og da vil du gå ned i vekt. 

Dette bør du spise mer av:

  • Frukt og grønt

Frukt og grønt inneholder masse næringsstoffer og fiber og er noe av det mest kalorifattige du kan spise. Dette er essensielt når det er snakk om vektreduksjon. Du bør ha som mål å spise minimum 250 gram frukt og 250 gram grønnsaker hver dag. Dette vil gi deg metthetsfølelse og du får mindre lyst på mer kaloririk mat. 

  • Spis mye proteiner 

Du bør velge matvarer som er rike på proteiner, slik som for eksempel meieriprodukter med lite fett. 

Magre proteinkilder er grillet kylling, egg eller fisk og meieriprodukter med lite fett, som cottage cheese. Skyr og kvarg inneholder også mye proteiner. 

velg en diett med lite kalorier
  • Helkorn

Helkorn som havre vil gi deg en god metthetsfølelse gjennom dagen. Du bør fortrinnsvis velge grove helkornprodukter. Eksempler på dette er sammalt mel og kli. Velg kornblandinger med mye fiber og lite sukker. 

Videre bør du drikke magre melketyper som skummet eller ekstra lettmelk. 

Pynt gjerne med grønnsaker som paprika, agurk og tomat på brødskiven. 

Er en kalorifattig diett for deg?

Hvis du har en BMI som er høyere enn 30, er vanligvis denne slankeformen helt trygg. 

Men kalorifrie dietter anbefales ikke til gravide eller ammende kvinner, og spesielt ikke for barn eller tenåringer, foruten dem som er inne i et spesialisert slankeopplegg. 

Paleo dietten

Dette er en spennende diett der du skal spise slik forfedrene våre gjorde i steinalderen. 

Du skal altså spise slik en ekte jeger ville ha gjort: 

Mye kjøtt, fisk og sjømat, egg, grønnsaker, frukt, nøtter, frø, urter, krydder og sunne oljer. 

Flere studier har vist at paleo-dietten kan hjelpe på vekttap og redusere skadelig magefett. 

I motsetning til lavkalori-dietter og middelhavsdietter, gir paleo-dietten deg en god metthetsfølelse, noe som skyldes det høye proteininnholdet. 

Denne dietten skal også bidra til å redusere hjertesykdommer.

Ulempen med denne dietten er at den utelukker enkelte næringsrike matgrupper, blant annet belgfrukter, fullkorn og meieriprodukter. 

Paleto-dietten

Lavkarbo-dietten

Som navnet på dietten tilsier, skal du spise lite karbohydrater og fortrinnsvis velge matvarer som er rike på protein og fett. 

Mye fett og proteiner vil bidra til å dempe appetitten, øke stoffskiftet og bevare muskelmassen i kroppen. 

Når du spiser veldig lite karbohydrater, vil kroppen gå over til å bruke fettsyrer i stedet for karbohydrater som energi og konvertere dem til ketoner. 

Dette er en prosess som kalles ketose. 

Mange studier viser at et lavkarbokosthold kan hjelpe med vekttap, og også være mer effektivt enn mange fettfattige dietter. 

Dessuten ser det ut til at denne diettformen også er effektiv mot skadelig magefett. Den kan dessuten redusere faren for hjertesykdom og stabilisere blodsukkeret og insulinnivået hos personer med diabetes type 2. 

Det er imidlertid viktig å påpeke at høyt inntak av fett kan gi økt kolesterolnivå. En annen ulempe med denne diettformen er at den kan være vanskelig å følge i praksis, og hos enkelte kan den også gi fordøyelsesproblemer. 

Periodevis fasting

Periodevis eller intermitterende faste er en annen måte for å gå fort ned i vekt. Det hele går ut på å veksle mellom å faste og å spise. 

Det finnes forskjellige varianter av denne type faste:

  • 16:8 dietten: innebærer å faste16 timer hver dag
  • 5:2 dietten: innebærer å begrense det daglige kaloriinntaket til 500-600 kalorier to dager i uken

I denne guiden kan du lese alt om 16:8-dietten

Flere studier viser at du kan forvente deg en vektreduksjon på mellom 3 og 8% over en periode på 3 til 24 uker. Noe som gjør den særlig effektiv for å gå ned i vekt fort. 

Andre studier viser at intermitterende faste kan øke fettforbrenningen samtidig som du beholder muskelmassen, noe som er gunstig for stoffskiftet. 

Dessuten skal denne formen for slanking også være bra for å bedre hjertehelse, redusere betennelser i tillegg til mange andre fordeler. 

Men denne måten å gå ned i vekt fort på er ikke å anbefale dersom du er følsom for blodsukkerfall, slik som ved diabetes. 

En guide til periodisk faste med 16:8 dietten

Middelhavsdietten

Middelhavsdietten baserer seg på et kosthold slik de spiser i land som Italia og Hellas. 

Dette er en diett som er spesielt gunstig for å redusere risikoen for hjertesykdom, og flere studier viser at den kan hjelpe med vekttap. 

Slik fungerer den:

Du spiser rikelig med frukt, grønnsaker, nøtter, frø, belgfrukter, knoller, fullkorn, fisk, sjømat og rikelig med olivenolje. 

Du skal samtidig begrense mat som fjærfe, egg og meieriprodukter, og særlig spise mindre rødt kjøtt. 

Dessuten skal du spise lite raffinert korn, sukker og andre bearbeidede matvarer. 

Dette er i utgangspunktet ikke en diett for å gå ned i vekt fort, men flere studier viser likevel at en diett basert på middelhavskost kan ha effekt på vekten. 

En fordel med denne formen for kosthold er at den kan redusere betennelse og oksidativt stress, samt risiko for hjertesykdom og tidlig død. 

Middelhavsdietten blir blant mange kalt verdens sunneste kosthold, da den inneholder alle de nødvendige næringsstoffene kroppen trenger for en normal helse. 

Men uansett hvilken diett du velger, blir det enklere å nå vektmålet med MetaBurn.

Nå vektmålet enda raskere

I tillegg til fysisk aktivitet, kan du få hjelp til å gå ned i vekt med kosttilskudd slik som MetaBurn. MetaBurn inneholder blant annet krom, noe som bidrar til å dempe søtsug, i tillegg til grønn te, chili og wakameekstrakt. Krom bidrar til å opprettholde et normalt blodsukkernivå. 

Pass på å få i deg en kapsel MetaBurn hver dag, så bør alt ligge til rette for at du når drømmevekta di!

Kilder:

https://www.nrk.no/trondelag/fedmeproblem-i-norge_-70-prosent-av-folket-er-overvektige-1.14244273