Derfor kan det lønne seg å faste annenhver dag

Selv om en lavkalori-diett fungerer, kan den være vanskelig å følge over tid. En mye enklere tilnærming til å gå ned i vekt, kan rett og slett være å droppe å spise annenhver dag.

Enkelt forklart faster du den ene dagen, og tillater deg en aldri så liten matfest neste dag. 

Spisemønsteret kalles intermitterende faste, det vil si at du veksler mellom å spise og faste, en metode som har vunnet mye popularitet i de senere årene. Blant annet sverger celebriteter som Nicole Kidman, Jennifer Aniston og Halle Berry til denne type spisemønster. 

Kan gi signifikant vekttap 

En rykende fersk gjennomgang av over 25 ulike studier viser til at en fastediett kan gi signifikant vekttap i tillegg til å forbedre metabolsk helse hos personer som er overvektige. 

Studien er publisert i Annual Review of Nutrition i oktober 2021 og tar for seg tre vanlige typer periodisk faste:

Alle disse formene for faste viste seg å gi et mildt til moderat vekttap (1% – 8% av baseline-vekten), noe som gjør dem like effektive som mer tradisjonelle dietter der du skal telle kalorier og sørge for kaloriunderskudd. 

Bedre appetitt-regulering 

I tillegg til den åpenbare fordelen med at du går ned i vekt, viser gjennomgangen at intermitterende faste også kan være fordelaktig for å redusere blodtrykk og insulinresistens, og i noen tilfeller også senke kolesterol- og triglyseridnivåer. 

Dessuten så man andre helsemessige fordeler, slik som forbedret regulering av appetitten. 

Faste annenhver dag

Ifølge gjennomgangen var resultatet et vekttap på hele 3%-8% av kroppsvekten over en periode på tre til åtte uke, med en topp etter 12 uker hos de som fastet annenhver dag. 

Med denne type faste kan du unne deg inntil 500 kalorier på de såkalte fastedagene.

Et interessant funn var at deltakerne som fulgte denne type faste, ikke overspiste på de såkalte «matfest-dagene», noe som ga et mildt til moderat vekttap. 

telle kalorier
Fordelen ved å faste er at du slipper å telle kalorier, likevel er dietten like effektiv som en lavkalori-diett

5:2 dietten og tidsbegrenset spising

Også 5:2 dietten kunne vise til lignende resultater. Denne type intermitterende faste innebærer et kaloriinntak på omtrent 2000 kalorier for kvinner og 2200 kalorier for menn fem dager i uken. Du faster to dager i uken, det vil si at du spiser maksimalt 500 kalorier hvis du er kvinne og 600 kalorier hvis du er mann på disse to dagene. 

Konklusjonen var at du kan oppleve et signifikant vekttap både ved å faste annenhver dag, og 5:2 dietten. Disse alternativene var like effektive som kaloribegrensede dietter. 

Begge formene for fastende dietter viste at deltakerne kunne opprettholde et vekttap på i snitt 7% av kroppsvekten gjennom et helt år. 

Resultatene viste for øvrig at de som spiste innenfor et vindu mellom 4-10 timer, i snitt gikk ned 3% av kroppsvekten, uavhengig av når de valgte å spise innenfor dette vinduet. 

Er fasting noe for meg?

Nå lurer du kanskje på om du ikke vil komme til å føle deg sløv og få svekket konsentrasjon når du faster? Men ifølge forskerne er dette ikke tilfellet. 

Tvert imot opplevde deltakerne et løft i energien de dagene de ikke spiste. En fordel med periodisk faste er dessuten at du kan spise mer eller mindre det du vil i den perioden du skal spise. 

Du lurer kroppen til å spise litt mindre, og det er derfor du går ned i vekt. 

Les også: EN GUIDE TIL PERIODISK FASTE MED 16:8 DIETTEN

Det er imidlertid vanlig å oppleve noen bivirkninger i løpet av de første to ukene med faste, som hodepine, svimmelhet og forstoppelse. Det er derfor viktig at du får i deg nok vann for å forebygge dehydrering. 

Hvis du trener, anbefales det også at du spiser dagens fastemåltid etter trening. 

For å unngå forstoppelse, er det anbefalt å spise mye frukt, grønnsaker og fullkorn for å øke fiberinntaket. 

Ikke for alle

Det er noen grupper mennesker som ikke bør følge en periodisk fastende diett:

  • Gravide og ammende kvinner
  • Barn under 12 år
  • Personer med sårbarhet for spiseforstyrrelse

Kickstart forbrenningen

Uavhengig om du velger å faste eller ikke – kan et kosttilskudd som MetaBurn være til hjelp når du skal ned i vekt. MetaBurn inneholder 350 mg camellia sinesis som kan bidra til å hjelpe med vektkontroll, forbrenning og til å redusere appetitten, i tillegg til 50 mg chili og 200 mg wakameekstrakt. Wakame kan bidra til å påvirke fettmetabolismen og kan også bidra til å redusere appetitten. I tillegg bidrar vitamin B3, B6 og B9 til normal energiomsetning. Krom bidrar til å opprettholde normalt blodsukkernivå, som kan ha en effekt på søtsuget.

PRØV METABURN Gratis

60 dager – Kun kr 79,- i porto og ekspedisjon

Skriv inn ditt telefonnummer

Du blir sendt videre til et bestillingsskjema forhåndsutfylt med informasjon knyttet til ditt telefonnummer. Du bestiller ingenting ennå.