Avhengig av sjokolade? Slik blir du kvitt søtsuget 

Det kan føles som du bare MÅ ha det. Men det finnes en vei ut av sjokoavhengigheten: Og du trenger ikke å gi avkall på den mørke godbiten for alltid. Få oppskriften for å komme ut av sukkerfella her! 

Har sjokoladen fått større makt over deg, enn du har over den?

Da kan det være at du har blitt avhengig av sjokolade. Det er nemlig ikke uvanlig å ha lyst på mat med høyt innhold av sukker og fett – og sjokolade regnes som en av de mest populære matvarene med akkurat denne komboen.

Faktisk spiser hver nordmenn i gjennomsnitt 9,36 kilo sjokolade i året! 

Hva er det med sjokolade?

Sjokolade lages av kakaopulver, kakaosmør, søtningsmidler og eventuelt andre ingredienser. Det meste av fettet i sjokoladen kommer fra kakaosmør. 

Mørk sjokolade har høyest konsentrasjon av kakaopulver, mens hvit sjokolade har minst. 

Siden kakao smaker naturlig bittert, er den som regel også ispedd mye sukker. 

Forskning viser imidlertid at kombinasjonen av fett og sukker kan gjøre oss avhengige av noen typer matvarer, slik som sjokolade. ​​

Hvorfor får du lyst på sjokolade?

Noen ganger kan sjokoladesuget ha en enkel forklaring: 

Du er sulten!

Når du er sulten får kroppen lyst på raske karbohydrater som raffinert sukker. 

Men dessverre er det meste av sjokoladen du finner i butikkhyllene høy på den glykemiske indeksen. 

Glykemisk indeks (GI) sier noe om hvor raskt kroppen omdanner karbohydrater i mat til glukose. Mat med høy GI får blodsukkeret til å stige raskt, mens mat med lav GI får blodsukkeret til å stige langsomt. 

Sjokolade kan altså være en venn i nøden når du trenger rask energi. Men denne energien varer dessverre ikke lenge, før blodsukkeret faller raskt igjen. 

sjokolade
STORE MENGDER: Hvert år spiser hver og en av oss nesten 10 kilo sjokolade.

Hvor mye sukker trenger vi?

Ifølge Helsedirektoratet trenger vi egentlig svært små mengder sukker hver dag.

For en kvinne som er lite fysisk aktiv, vil 10 energiprosent tilsvare et inntak av tilsatt sukker på ca 50-55 gram per dag. 

For menn med samme aktivitetsnivå, vil det tilsvare rundt 60-70 gram per dag. 

En måte å redusere sukkerinntaket på, er å spise sjokolade med høy kakaoprosent. 

Sjokolade og kvinner

Både menn og kvinner elsker sjokolade, men hvorfor er det sånn at kvinner har ekstra cravings rundt menstruasjonen?

Foreløpig finnes det ingen biologisk forklaring på dette fenomenet. Men forskere har funnet at omtrent 50% av amerikanske kvinner får lyst på sjokolade rundt menssyklusen.

Den egentlige årsaken til dette kan være at det er lettere å ty til søtsaker som sjokolade når du føler deg stressa, urolig, deppa eller lav på energi. 

Ut av sjokoladefella

Heldigvis finnes det en vei ut av denne avhengigheten. Et triks kan være å spørre deg selv hvorfor du vil ha sjokolade. 

Er det fordi du er sulten?

Er det fordi du føler deg stressa?

Forsøk i så fall stressreduserende aktiviteter som mindfullness meditasjon eller gå en tur når cravet tar deg. 

Andre triks for å bli kvitt avhengigheten:

  • Sørg for å holde kroppen hydrert – ha som mål å drikke minst 2 liter per dag
  • Fyll på med sunt fett som olivenolje, nøtter og avokado
  • Spis et balansert kosthold med magert protein, frukt, grønt og fullkorn
  • Bytt ut søtsuget med frukt, yoghurt og fruktsmoothies 
  • Tenk litt annerledes når du baker: Hva med en oppskrift bestående av fullkorn i stedet for mye sukker?

Ikke bare usunt!

Kakao er for øvrig full av polyfenoler, noen av naturens mest kraftfulle antioksidanter. Den inneholder også flavonoider, som er en slags type antioksidanter som man også  finner i rødvin.

Jo mørkere sjokolade og høyere kakaoprosent, jo høyere er også innholdet av de helsebringende stoffene. 

Det beste er å velge sjokolade som inneholder minst 70% kakao, og minst sukker. 

Da kan du nyte mørk sjokolade med god samvittighet! Men sliter du med søtsug som melder seg stadig vekk, kan det også være verdt å prøve et kosttilskudd med krom

Krom fungerer på den måten at det kan stabilisere blodsukkeret. 

ET GODT TILSKUDD MED KROM

Metaburn har blitt et bestselgende kosttilskudd for vektkontroll blant annet fordi det inneholder krom – som kan opprettholde normalt blodsukkernivå. Men Metaburn gir også kroppen 350 mg camellia sinesis som kan bidra til å hjelpe med vektkontroll, forbrenning og å redusere appetitten, samt 50 mg chili og 200 mg wakameekstrakt. Wakame kan bidra til å påvirke fettmetabolismen og redusere appetitten. 

Et stabilt blodsukkernivå gjør det enklere å ha kontroll over både søtsug og vekt.

PRØV METABURN i 60 dager

50% rabatt – kun 199,-

Skriv inn ditt telefonnummer

Du blir sendt videre til et bestillingsskjema forhåndsutfylt med informasjon knyttet til ditt telefonnummer, der du leser mer om abonnementet og vilkår før du bestiller. Du bestiller ingenting enda.

Kilder: