9 fakta om metabolisme og fettforbrenning

Syns du det er vanskelig å gå ned i vekt? Nøkkelen til å lykkes med slanking kan være så enkelt som å forstå hvordan metabolismen din, også kalt stoffskiftet eller forbrenningen, i virkeligheten fungerer. 

Enkelte ser ut til å aldri legge på seg. Samme hva de spiser. Tvert imot kan det virke som om de fettrike kaloriene stadig forbrenner med det ekstra pizzastykket. 

Har de høyere metabolisme enn oss andre? Og kan du øke metabolismen eller forbrenningen din?

For å finne ut av det, er det avgjørende å forstå hvordan de kjemiske prosessene i kroppen vår fungerer. 

La oss se på 9 essensielle fakta om metabolisme, og med det også hemmeligheten bak naturlig vekttap. 

1. Det handler om BMR

Basal Metabolic Rate, basalstoffskiftet eller hvilestoffskiftet på norsk, refererer til de kjemiske prosessene som foregår i kroppen din – med andre ord hvor mye energi du bruker hver dag. For eksempel kreves det energi både for å puste, for at hjertet skal slå og for å holde kroppstemperaturen rundt 37 grader til enhver tid. 

Faktisk står BMR for omtrent 65-70 prosent av den totale kaloriforbrenningen din!

2. Mer muskler = høyere metabolisme

Jo mer muskelmasse du har, jo mer energi bruker kroppen. Hvileforbrenningen påvirkes nemlig av to typer vev: Fettvev og muskelvev. 

For hvert kilo muskler du har, forbrenner kroppen 13 kalorier, og tilsvarende forbrenner den bare 4,5 kalorier per kilo fett. Muskelmassen står altså for 3x mer av kroppens naturlige forbrenning. 

Musklene forbruker i det hele tatt langt mer energi enn alle andre celler i kroppen.

Dette betyr at du kan øke metabolismen din ved hjelp av styrketrening. Klarer du for eksempel å legge på deg 5 kilo muskler samtidig som du går ned 5 kilo med fett, vil det gjøre at kroppen din forbrenner mer enn 40 kalorier ekstra per døgn. 

Dette er vel og merke i hvile. Du forbrenner enda mer gjennom fysisk aktivitet.

En studie publisert i European Journal of Clinical Nutrition viste at deltakerne i snitt økte hvilemetabolismen med 5 prosent etter ni måneder med styrketrening.

kolibri og metabolisme
Visste du at verdens minste fugl også har verdens raskeste metabolisme?

3. Proteiner kan øke stoffskiftet

Visste du at kroppen også bruker energi når du skal fordøye mat? Og av de tre makronæringsstoffene karbohydrater, protein og fett, er det protein som krever mest energi. 

Forskning viser at et kosthold rikt på proteiner kan øke stoffskiftet ditt med så mye som 15 til 30 prosent. Dessuten vil et proteinrikt kosthold også påvirke muskelmassen positivt, og dermed også øke BMR. 

Gode kilder til proteiner er kylling og fisk, meieriprodukter, bønner, linser og nøtter. 

4. Menn har høyere metabolisme

Menn trenger mer mat og energi enn det kvinner gjør. Dette skyldes blant annet at menn har mer kroppmasse, muskler og et høyere nivå av testosteron, noe som gir utslag i forbrenningen. 

Studier viser at menn i løpet av de første månedene av et slankeprogram, kan gå ned mer enn dobbelt så mye som kvinner.

Det kan være verdt å ha i bakhodet dersom du er kvinne og skal ned i vekt sammen med mannen din. Ikke bli frustrert om du går ned saktere enn partneren din, det betyr ikke nødvendigvis at du gjør noe galt. 

5. Overgangsalderen kan redusere stoffskiftet

Forbrenningen vår synker med alderen, du vil for eksempel forbrenne færre kalorier når du er 60 enn når du er 20. Faktisk avtar forbrenningen allerede fra 18-årsalderen. 

Når kvinner når overgangsalderen, kan stoffskiftet også bli påvirket som følge av et lavere østrogennivå. Resultatet kan bli mer magefett, noe som igjen også påvirker metabolismen, viser forskning.

Dessuten kan muskelmassen også gå ned med alderen, og det får også innvirkning på hvileforbrenningen. 

En studie fra 2015 viser at det beste du kan gjøre hvis du er i overgangsalderen, er å kombinere kosthold og trening og å spise hyppige og fiberrike måltider.  

6. Helserelaterte utfordringer 

Stoffskiftet kan også bli påvirket av sykdommer og visse medisiner, noe som kan føre til metabolske forstyrrelser:

  • Insulinresistens 
  • Ubehandlet hypotyreose (lavt stoffskifte)
  • Antidepressiva og blodtrykksreduserende medisiner 

Ta kontakt med legen din hvis du tror at den lave forbrenningen din er relatert til sykdom eller medisiner. 

7. Vitamin D og stoffskiftet

Senere forskning har vist at vitamin D ikke bare er viktig for god benhelse og immunforsvar. Det kan også spille en rolle i metabolisme og vekt, ifølge en studie. Resulatet var nemlig at de kvinnene som hadde lave nivåer av vitamin D, gikk ned mer i vekt når de fikk optimalisert D-vitaminnivåene sine. 

8. Å innarbeide sunne vaner 

Metabolismen lar seg altså påvirke av en rekke ulike faktorer. Det beste du kan gjøre for å gå ned i vekt er å innarbeide gode vaner. Det viser en forskningsstudie i regi av National Weight Control Registry, som omfatter personer som har gått ned minst 13,6 kilo og holdt vekta i minst ett år. 

Studien inkluderer mer enn 10.000 deltakere, og er den største studien som er gjort på vekttap.

Kjennetegnet blant de som lykkes er at de veier seg en gang i uken, trener regelmessig og med varierende intensitet. De begrenser kaloriinntaket og holder seg borte fra mat med mye fett, samt tar hensyn til størrelsen på porsjonene

Dessuten er også vitaminer og mineraler viktig for normal metabolisme, da de tilfører kroppen stoffer den ikke selv kan lage. Vitaminer og mineraler inngår i det vi betegner som et sunt kosthold. 

9. Funfact: Kolibrien har superforbenning!

Kolibrien er verdens minste fugl og veier ikke mer enn 4,5 gram. Den lille fuglen har tiltrukket seg forskere verden over som følge av dens høye metabolisme. Kolibrien har nemlig den raskeste forbrenningen i hele dyreriket. 

Fuglen har et vingelsag på 60 til 80 slag i sekundet, og en toppfart på 150 km/t. Den kan fly både baklengs og sidelengs, rett opp eller ned og attpåtil opp ned. 

Hold vekta nede med MetaBurn

MetaBurn vil kanskje ikke gi deg samme forbrenning som kolibrien, men den kan sette fart på forbrenningen og gjøre det enklere for deg å holde vekta stabil. 

I MetaBurn finner du for eksempel de viktigste ingrediensene: 100 μg krom, 350 mg grønn te (camellia sinesis), 50 mg chili og 200 mg wakameekstrakt. Wakame påvirker fettmetabolismen og kan bidra til å redusere appetitten. I tillegg bidrar vitamin B3, B6 og B9 til normal energiomsetning.

Med MetaBurn i kroppen vil du merke at det blir lettere å spise mindre, og vanskeligere å legge på seg. 

PRØV METABURN Gratis

60 dager – Kun kr 79,- i porto og ekspedisjon

Skriv inn ditt telefonnummer

Du blir sendt videre til et bestillingsskjema forhåndsutfylt med informasjon knyttet til ditt telefonnummer. Du bestiller ingenting ennå.