8 årsaker til at dietten glipper

Seks av ti nordmenn følger til enhver tid en form for diett. Men langt fra alle klarer å holde motivasjonen oppe lenge nok til å nå vektmålet de har satt seg. I denne artikkelen ser vi på vanlige årsaker til at vi mislykkes.

Mens enkelte av oss lykkes med å gå ned i vekt allerede ved første forsøk, strever vi andre med at kiloene vender tilbake like raskt igjen. Hva er det vi gjør feil? Finnes det noen enkle teknikker for å lykkes?

1. Unngå “slanke-ordet”

Hvis du stadig snakker om at du slanker deg, sender du negative signaler til hjernen din. Å slanke seg innebærer gjerne en kortsiktig forpliktelse. Så i stedet for å si at du “slanker deg”, bør du snu på det og si at du følger en sunnere livsstil. 

Denne nye livsstilen skal bli en permanent del av livet ditt. 

2. Du gir avkall på for mye

Enkelte dietter innebærer å gi avkall på hele matvaregrupper, slik som for eksempel karbohydrater og fett. Du blir bedt om å styre unna matvarer som inneholder mye av dette. 

Problemet er at hvis du gir deg selv totalforbud mot enkelte matvarer, får du egentlig bare lyst på mer av dette. Resultatet er gjerne at viljestyrken får seg en knekk, du gir til slutt etter for fristelsen, og du spiser høyst sannsynlig bare enda mer av de “ulovlige” matvarene enn du ville gjort i utgangspunktet. 

I stedet for å gi fullstendig avkall på favorittene dine, sørg heller for et balansert inntak av fullkorn, magert protein, frukt og grønt. 

3. Du blir skrubbsulten

Ofte assosierer vi en “diett” med det å være sulten. Og kanskje også et forbud mot enkelte matvarer. Du bestemmer deg for å ikke spise, og så kan det være at du tar igjen alt mot slutten av kvelden: Du overspiser fordi du har vært sulten i så mange timer. 

Når du går for lenge sulten og på tom mage, øker sjansen for at du overspiser. 

Prøv å spise sunne, små måltider gjennom hele dagen – og suppler gjerne med sunn snacks.

Diett tilbakefall

4. Målene er uoppnåelige

Hvis du setter deg urealistiske mål, er det større risiko for at du vil mislykkes med hele prosjektet. Om du forteller deg selv at du skal ned 20 kilo på en måned, og deretter opplever å bare miste 5 kilo – vil du kjenne på skuffelse. 

Selv om realiteten er at 5 kilo i måneden er veldig bra. 

Sett deg realistiske mål. Et realistisk mål er for eksempel å gå ned 0,5 – 1 kilo i uken. 

5. Tilbakefall er en del av prosessen

Det er svært vanlig å oppleve tilbakefall underveis når du skal ned i vekt. Hemmeligheten er å ikke la tilbakefallet få ødelegge. Det er helt normalt, og en del av prosessen. 

Ikke vær for steng med deg selv. Det er helt normalt å falle for en og annen fristelse. 

Og skulle du sprekke og spise usunne alternativer, så er det langt fra verdens undergang. Bare kom deg tilbake på sporet igjen, og fortsett der du slapp.

6. Sabotørene der ute

Husk at selv om du selv er langt inne i et vektprogram, betyr det ikke at alle rundt deg er det. Det kan være lett å gi etter for fristelser hvis vennene dine koser seg med pizza og øl. Ikke minst å stå over sjokoladekaken til dessert etterpå. 

Et tips er rett og slett å be familie og venner om støtte, og unngå å spise altfor usunt når du er i nærheten. 

7. Junk er ikke en belønning

For mange har det blitt vanlig å bruke usunn mat og snacks som belønning hvis vi skal feire noe fint som har skjedd. Du kan gjerne unne deg noe godt innimellom, men husk at det ikke er så heldig for vektprogrammet ditt om du gjør dette til en vane. 

Kanskje du i stedet kan feire med pedikyr, massasje eller nye klær? Forsøk å gjøre noe som ikke nødvendigvis innebærer unødvendige kalorier. 

8. Ikke gå all inn 

Selv om det kan være fristende å sette i gang mange nye endringer for å lykkes raskt, vil det sjelden lønne seg på sikt.

Husk at det tar tid å endre en vane. Faktisk tar det i snitt 66 dager å endre en vane.

Begynn med å spise litt ekstra grønt hver dag. Og legg inn litt ekstra aktivitet hver uke. Bare pass på at du ikke begynner med alt sammen samtidig. 

NED I VEKT MED METABURN

I tillegg finnes det egne kosttilskudd som kan hjelpe deg ned i vekt. MetaBurn inneholder 350 mg camellia sinesis som kan hjelpe med vektkontroll, forbrenning og til å redusere appetitten, i tillegg til 50 mg chili og 200 mg wakameekstrakt. Wakame påvirker fettmetabolismen og kan også bidra til å redusere appetitten. I tillegg bidrar vitamin B3, B6 og B9 til normal energiomsetning.

Med MetaBurn i kroppen vil du merke at det blir lettere å spise mindre, og vanskeligere å legge på seg.